вівторок, 9 березня 2021 р.

Мнемотехніка – як засіб розвитку мислення та початкових навиків читання у дошкільників

           

Дітей середнього та старшого дошкільного віку все частіше приваблює книга. І це не дивно! Адже їм хочеться пізнавати та вивчати навколишній світ у всіх його проявах. Але ці діти ще не вміють читати. Тому вони просто вигадують свої історії, дивлячись на яскраві картинки.

Звісно, не потрібно таких діток заставляти вчити літери, склади, читати словами. Це – завдання школи. Адже є підтвердження, що діти, які навчилися рано читати, втрачають інтерес до навчання. Їм вже "немає що робити" в школі. Тому для того, щоб зацікавити дитину читанням у дошкільному віці, не вивчаючи ще букв, ефективним є використання мнемотехніки.

Мнемотехніка, або мнемоніка означає мистецтво краще та швидше запам’ятовувати образи.

В дошкільному віці в дітей переважає наочно-образна пам’ять. Їх цікавлять яскраві картинки, фотографії, малюнки. Тому завдання батьків та вихователів – якомога більше показувати дітям різний ілюстрований матеріал та розмовляти з малятами про зображене.

Чим ефективною є мнемотехніка?

Мнемотехніка допомагає дошкільникам:

ü розвивати творчі можливості дитини

ü керувати процесами запам’ятовування

üрозширювати словниковий запас дітей, удосконалювати звуковимову, процеси словотворення та зв’язного мовлення

ü розвивати образне та асоціативне мислення, увагу

Які прийоми використовує мнемотехніка?

·       Мнемоквадрати

·       Мнемодоріжки

·       Мнемотаблиці

Найпростішим прийомом є використання мнемоквадратів. Це звичайне зображення, що означає слово чи певне словосполучення.

Мнемодоріжки – це використання послідовностей мнемоквадратів, за допомогою яких складають речення.

Найскладніший прийом – це використання мнемотаблиць, що складається з кількох мнемодоріжок. За допомогою мнемотаблиць дитина може самостійно складати свою розповідь, або ж відтворювати прочитану чи почуту. Також, саме мнемотаблиці використовують для вивчення віршів.

Мнемотехніка – це не лише набір зображень, це можливість використання символів, які позначають певну дію чи предмет. Педагог обов’язково повинен ознайомити дітей із символами, пояснити, що вони означають.

Використовуючи дану технологію на заняттях, вихователь не просто показує картинки, а дає можливість дітям думати, що вони означають та як їх поєднати між собою.

Ось приклад умовних знаків, що позначають прийменники та дієслова. До них можна добирати зображення і складати речення.


Ну що ж, почитаємо!


1.  Пташечка сидить на дереві.

2.  Ведмедик вийшов із барлогу і побачив сонечко.

3.  Шпаки сидять на шпаківні.

4.  Сидить зайчик на галявині під сонечком.

5.  На квіточці сидить метелик.

6.  Собачка прибіг до будки.


1.  Курчатко прибігло до квочки.

2.  Сонечко зайшло за хмаринку і пішов дощ.

3.  Дітки граються на галявині.

4.  Дівчинка з хлопчиком побачили сонечко під листочком.

5.  Дітки купаються в річці.

6.  До ялинки біжить зайчик.

Використання мнемотехніки на заняттях допоможе для педагога ефективно й творчо зацікавити дітей. А найголовніше – розвинути мислення у дошкільників!

 


Немає коментарів:

Дописати коментар